5 iul. 2013

În timp ce firma de microbuze scoate bani frumoși în sezonul estival, CFR ne vrăjeste că ruta directă Constanța-Tulcea nu este profitabilă!



     Întrebați fiind de ce nu consideră importantă existența unei rute feroviare directe Constanța-Tulcea, reprezentanții CFR ne-au răspuns că:

„CFR Călători urmăreşte permanent adaptarea circulaţiei trenurilor de călători la condiţiile concrete existente pe piaţa de transport feroviar de călători, adaptare care în unele cazuri este grevată şi de anumite aspecte de ordin tehnic şi financiar. În acest context, este extrem de dificil şi totodată nici traficul nu justifică asi-gurarea de legături directe între diferite localităţi din ţară.
     Pentru aceste cazuri se asigură în schimb posibilitatea de deplasare prin utilizarea unui sistem integrat de trenuri, în fapt trenuri de legătură planificate după un orar convenabil.
O astfel de situaţie este specifică şi pentru asigurarea deplasării pasagerilor între Tulcea şi Constanţa. Spre exemplu, în cazul în care se doreşte circulaţia numai cu trenuri Regio, deplasarea de la Constanţa la Tulcea se poate realiza în circa cinci ore şi jumătate prin utilizarea a două trenuri Regio (pe  distanţa Constanţa – Medgidia şi respectiv Medgidia – Tulcea).
     Pentru uitlizarea de trenuri combinate (InterRegio pe Constanţa – Medgidia şi Regio pe Medgidia – Tulcea), timpul se reduce cu peste o oră (distanţa de parcurs incluzând şi timpul necesar pentru schimbarea legăturii în Medgidia).
     Menţionăm că durata de parcurs este influenţată şi de starea infrastructurii feroviare, în special pe distanţa Medgidia – Tulcea, care este de peste 140 km, iar viteza maximă de circulaţie de 80 km/h.
În ceea ce priveşte asigurarea unei legături directe între Bucureşti şi Tulcea, în prezent sunt patru trenuri care asigură legături directe între Bucureşti – Tulcea şi retur (două tur/ două retur): o pereche de trenuri  formată integral din IR, iar cea de-a doua din trenuri combinate IR plus R.“

     Am stat de vorbă cu reprezentanții firmei de microbuze care asigură, printre altele, și transportul călătorilor pe ruta Constanța-Tulcea. Aceștia ne-au declarat că în sezonul estival microbuzele circulă la capacitate maximă, dar că lucrurile merg bine și în celelalte trei sezoane. Un bilet costă 27 de lei, iar un microbuz are în jur de 20 de locuri. Un simplu calcul ne arată că un singur microbuz, într-o singură cursă dus-întors pe zi, aduce în trei luni de zile 97.200 lei. Putem să calculăm o medie de 15 curse dus-întors pe zi și atunci suma încasată din vânzarea biletelor călătorilor de pe ruta Constanța-Tulcea, pe timpul verii ajunge la 1.5 mi-lioane de lei, adică nici mai mult nici mai puțin de 300 de mii de euro. Într-adevăr, probabil cei de la CFR „au dreptate“ și traficul nu justifică existența unei rute fe-roviare directe între Constanța și Tulcea, măcar în sezonul estival...

Andreea Pavel
andreea.pavel@info-sud-est.ro

SCRISOAREA CITITORULUI

     „Vă scriu în legătură cu dificultățile cu care se confruntă turistul dornic, aflat pe Litoral, de a da o tură în Delta Dunării, ispitit în a gusta un storceac, o malasolcă sau măcar o pahliopcă.
     Păi toate bune și frumoase până pe Litoral, fie că vii cu mașina personală, cu trenul sau..., mda!, cu avionul. Autostrada încă n-are gropi adânci iar dacă ești pe mijloc de săptămână e ok și cu aglomerația, numai gaz să fie! La fel și cu trenul, după ce domnul Fenechiu și-a luat angajamentul, pe magistrala 800 se circulă cu viteza stabilită astfel că timpul de mers de la București la Constanța a ajuns în normal, adică două ore și patruzeci de minute (numai să nu se reia sustrasul de piese din instalațiile de semnalizare...). Mai mult, din acest an, au reintrat în parcurs trenuri sezoniere și pe relația Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești. Nimic de zis nici despre autocare. Circulă des și pe diverse destinații, cu prețuri care fac concurență inclusiv transportului feroviar, cu condiții ci-vilizate de călătorie. Aceleași aspecte benefice și pentru cei care aleg stațiunile din sudul Litoralului... În schimb, cu Delta e altă poveste. Bine, din Tulcea e suficient să ieși pe faleza Dunării și poți constata că ai o ofertă diversificată, fie pentru a ajunge la Sulina sau Sfântu Gheorghe, fie de a face doar un tur de Deltă, cu oprire pentru degustarea bucatelor din peștele autohton. Despre prețuri..., dacă pentru navele de pasageri nu se discută, pentru celelalte oferte chiar se poate negocia, de la caz la caz. Bun, dar cum ajungem la Tulcea? Aici treaba se complică, de ajuns, ajungi dar condițiile... Să spunem că pleci din București. Cu trenul trebuie fie să te scoli cu noaptea-n cap ca să prinzi Interregio de 5.50 pentru a ajunge la 11.10 în Tulcea și să ai legături cu navele de pasageri, fie pleci la 15.00 ca să ajungi la 20.40 și rămâi o noapte la porțile Deltei. Cam nasol, așa că mergem la auto, chiar dacă prețul pe relație e de 70 de lei, ceva mai mare ca la tren. Sunt șapte curse spre Tulcea, însă... fie dai peste un microbuz tip ,,conservă de sardele” la care plătești ,,extra” pentru rucsac, fie aștepți să se facă numărul ,,mulțumitor” de pasageri pentru că dacă nu-s, conform anunțului din geam, cursa se anulează! Asta e dacă  o singură firmă  operează p-aici! Sunt stăpânii clienților... Sari în mașina personală și bagi talpă. Șoselele sunt bune. Ajungi în Tulcea, parchezi și tot ce trebuie să mai faci e să-ți iei tichet de parcare de la automatele amplasate strategic și tot ce e de preț din mașină pentru că nu achiți și servicii de pază, ce naiba!
     De la Constanța până la Tulcea e... jale. Cu trenul nu se pune, n-ai legătură directă, trebuie să schimbi în Medgidia și, cu totul, faci cinci ore, mai mult decât de la București. Prețul ar fi de 18 lei dar timpul pierdut face toți banii. Te duci la auto și... aceleași microbuze în care te simți bine doar dacă ești cetățean somalez în vacanță. Preț per sardină transportată, 27 de lei!!!! Pentru 140 de kilometri..., normal, dacă există  din nou monopol, o singură firmă efectuând transport pe relația asta! Fie cu monopolu, fie cu mașina personală, e bine până la Baia, europeanul a fost refăcut anul trecut, poți să tragi și-un pui de somn dacă nu ești la volan. De aici și până la Tulcea treci brusc într-un cutremur, permanent, de 5 grade pe scara Oțchi, asfaltul relativ fără gropi dar extrem de  vălurit și cu petice uzate, scoțând la iveală zgomote ascunse în mașina ta. De reținut, la final repeți același scenariu cu taxa de parcare și lucrurile personale...“