5 iul. 2013

ELODIA, FENOMENUL INEGALABIL DIN PRESA ROMÂNEASCĂ

Timp de 6 ani a fost subiectul cu cel mai mare impact la public. Punem pariu că povestea poate continua?

     Nu cred că există vreo persoană în România care să nu fi auzit de Elodia. Chiar și în comunitățile fără curent electric, s-a auzit de cea mai mediatizată avocată din țara noastră. Elodia s-a transformat uluitor de rapid dintr-o știre într-un fenomen. Este cel mai bun exemplu că o poveste care conține toate ingredientele de succes și care ajunge pe mâna unui jurnalist care știe cum să o lanseze către public, are toate șansele să fie o știre proaspătă oricând, în orice moment al zilei, chiar și după șase ani.

Elodia și circul de doi lei: Magda Ciumac a devenit „vedetă” după ce a spus că Tolea e criminalul 
avocatei

     Nimănui nu-i mai pasă că, în fapt, în spatele unui fenomen de presă care a făcut deliciul a milioane de români, începe să se stingă în anonimat o tragedie: a avocată care parcă a intrat în pământ și de care doar putem crede că e moartă (având în vedere că încă nu i-au fost găsite rămășițele, pentru că atât ar mai fi rămas după șase ani), o familie îndurerată și un copil rămas fără părinți, după ce tatăl acestuia, Cris-tian Cioacă (devenit și el un „brand”) a fost arestat și condamnat la 22 de ani de închisoare. Oricât de cinic ar suna, trebuie să precizăm că cel mai câștigat de pe urma dispariției Elodiei Ghinescu a fost Dan Diaconescu. Cu o știre în exclusivitate pe care a exploatat-o la ma-ximum într-un serial de sute de episoade, acesta a devenit rapid cel mai urmărit jurnalist din România. La fel s-a întâmplat și cu televiziunea lui. Până în iulie 2007 nu avem amintiri prea multe cu și despre OTV. După aceea însă, mi-lioanele de ochi ale românilor au stat deschise nopți în șir până în zori pentru a urmări încă un episod din serialul avocatei dispărute. Regia era atât de permisivă încât oricine de pe stradă ar fi intrat în sediul OTV și ar fi spus că are detalii sau știe cum și când a fost ucisă Elodia, s-ar fi consacrat instantaneu. Este și cazul Magdei Ciumac, soția lui Tolea Ciumac, de care o bună parte dintre voi vă amintiți cu sigurață. Vă amintiți sigur de certurile dintre cei doi, de copilul acestora, sau de faza memorabilă în care Tolea Ciumac a intrat în studio și l-a aruncat pe Dan Diaconescu într-un tomberon. Dar nu-i așa că nu vă mai amintiți cum a ajuns Magda Ciumac „vedetă” peste noapte? Ei bine, într-una din seri aceasta a venit în studioul OTV și a declarat că Tolea, partenerul ei de viață, a ucis-o pe Elodia. Și de-aici încolo totul a ținut de „arta” lui Diaconescu de a țese o poveste de succes. Și a reușit. Au urmat apoi alte și alte seriale cu diverse personaje care au devenit la rândul lor vedete, foarte rapid, pentru că fie își dădeau cu părerea despre dispariția Elodiei, fie citeau în stele, fie se înfășurau în prosoape și cârpe și făceau ca toți dracii, iar ulterior dădeau te-miri-ce verdicte.

Fanatism macabru: Mai multe fetițe născute în 2007-2008 au fost botezate „Elodia”

     Elodia a lăsat urme și în segmentul social. Dintr-un soi de fanatism macabru, mai multe cupluri și-au botezat fetițele „Elodia”. Nu putem să nu ne întrebăm ce este în mintea unei mame atunci când îi pune unui nou-născut numele unei femei despre care se crede că a fost ucisă și tranșată de soțul ei? Elodia nu a fost un nume cunoscut sau frecventabil înainte de 2007, anul în care avocata a dispărut. Drept urmare, nu putem să spunem că res-pectivele mame și-au dorit dintotdeauna să își boteze fetițele „Elodia”. În tot acest timp bărbații și-au botezat Daciile „Elodia”. Măcar aici ne putem gândi că, Elodia s-ar potrivi mai degrabă unei Dacii ce va fi tranșată la fier vechi, decât unei fetițe nou-născute!

OTV a făcut milioane de euro din publicitate în doar un an de la dispariție

     Totul a început de la un comunicat de presă postat de agenția Mediafax: „O avocată din Braşov, soţia unui poliţist braşovean şi mamă a unui copil de doi ani şi jumătate, a dispărut de acasă în 30 august, iar joi soţul femeii a hotărât să facă publică dispariţia acesteia. Elodia - Marilena Ghinescu are 38 de ani şi este avocat la Baroul Braşov. Potrivit poliţiştilor, în 30 august, femeia a avut o altercaţie cu soţul ei, după care şi-a pus câteva bunuri personale într-o geantă şi a plecat. De atunci, soţul şi părinţii acesteia nu mai ştiu nimic”, acesta era primul paragraf din banalul comunicat de presă transmis de Poliția Brașov. Doar că Dan Diaconescu a „mirosit” subiectul și în doar un an de la mediatizarea extrem de agresivă a evenimentului, toată România o căuta pe Elodia: Au apărut jocuri electronice „Găseşte-o pe Elodia“, i s-au dedicat prăjituri, iar avocata a ajuns subiect de bancuri, chiar și pentru politicieni, a ajuns subiect de piese de muzică populară sau chiar, în locul prea clasicului „Spală-mă“, pe maşinile murdare. Evenimentul Zilei a dedicat un articol subiectului în 2008, cu mult înainte ca Dan Diaconescu să intre în politică. Cotidianul citat ne informa: „Principalul suspect, chiar Cioacă, are un fan-club, condus de faimoasa Simona Sensual (o altă vedetă de mucava), care i-a promis cu mâna pe piept că-i va aduce chifteluţe la închisoare, dacă va fi găsit vinovat. OTV a ajuns pe locul trei în clasamentul audienţelor în primetime, după Pro TV şi Antena 1. În intervalul 20.00-2.00 a sărit pe locul 2! „Vinovatul“ pentru explozia fenomenului, Dan „EloDiaconescu“, se plimbă nestingherit în garsoniera sa. Zâmbeşte mulţumit. Ca şi în studio, unde-şi împarte invitaţii în pro şi contra Cioacă, în rândul publicului are două tabere - fani înrăiţi şi duşmani înverşunaţi ai OTV. Toţi se uită însă. Diaconescu zâmbeşte iarăşi. Lumea comentează, iar el face audienţă. Şi bani: aproape două milioane şi jumătate de euro de când serialul a debutat”.

Când Elodia dispare, PP-DD în Parlament apare!

     Una dintre cele mai mari realizări ale lui Dan Diaconescu, dincolo de milioanele de euro strânse din publicitate, este deja răsuflatul PP-DD. Foarte mediatizat la alegerile parlamentare din 2012 acesta și-a atins însă apogeul în vara anului respectiv, atunci când au avut loc alegerile locale. Fără a înregistra succesul de care se temea multă lume, PP-DD avea să se topească repede în PSD și PNL. Mare parte dintre parlamentarii proaspăt aleși au dezertat către social-democrați sau liberali, fiind dovada că partidul
jurnalistului care a lansat fenomenul Elodia nu avea o structură politică solidă. Asta nu l-a împiedicat însă pe Dan Diaconescu să nască controverse și conspirații în jurul identității sale politice. Însă acesta nu ar fi reușit să atingă o performanță ca asta și să facă un partid din nimic (și nimicuri) și să îl propulseze în Parlament fără Elodia. Chiar dacă mulți tind să creadă că PP-DD a obținut voturile nemulțumiților de actuala clasă politică, noi tindem să credem că a obținut mai degrabă votul fanilor OTV și al muncitorilor care de-abia se trezeau dimineața ca să meargă la serviciu din cauză că priviseră la noutăți despre Elodia toată noaptea. Fără succesul și capitalul de imagine de care s-a bucurat de pe urma mediatizării subiectului, Dan Diaconescu nu ar fi căpătat popularitatea de la vremea respectivă.

Andreea Pavel
andreea.pavel@info-sud-est.ro