19 iul. 2013

De ce nu poate primarul Caraman să asfalteze drumurile? Cât mai durează până când orășenii din Babadag nu vor mai „înota“ în noroaie?


     În perioada megalomaniei comuniste, Babadagul a primit prima lovitură: a fost declarat oraș după niște condiții care erau îndeplinite doar pe hârtie. În categoria cerințelor ,,umflate” se aflau și majoritatea... ulițelor din localitate, trecute, brusc, în categoria străzilor orășenești, chiar dacă nici până în ziua de azi n-au văzut nici măcar rețea de apă potabilă, ca să nu mai pomenim de canalizare.
     Sunt 96 de străzi în nomenclatorul local, în lungime de aproape 45 de kilometri, din care asfaltați sunt înregistrați doar 18,8 kilometri, vreo 800 de metri figurează pavați cu piatră cubică, restul de 25,6 km fiind trecuți acoperiți cu macadam. E interesant, chiar de la prima vedere, cum a reușit o localitate care are mai puțin de 50% din suprafața străzilor cu asfalt sau piatră cubică, să fie ridicată la rang de oraș, dar..., astea erau directivele partidului. Chiar și așa, te-ai fi așteptat ca edilii orașului să se preocupe de remedierea situației, mai ales în perioada respectivă însă, cu excepția primarului Alexa, rămas ca reper de bună administrare, străzile Babadagului au primit extrem de puțină atenție astfel încât, astăzi, mare parte dintre acestea pot trece drept, cel mult, ulițe de sat. Nici după revoluție edilii perindați pe fotoliul suprem al primăriei locale n-au catadicsit să facă ceva în legătură cu starea drumurilor, acestea înregistrând grave degradări din cauza viiturilor formate pe dealurile care străjuiesc orașul sau de pe urma lucrărilor la rețeaua de apă și canalizare. Oricum, greu de înțeles cum a putut să existe atâta nepăsare din partea tuturor edililor din acest oraș la adresa drumurilor publice!


Ce zice primarul?

     Confruntat, probabil, cu cea mai gravă și dificilă problemă (sunt și altele, pentru că, nu-i așa, o belea nu vine singură ci la pachet) ce se cere rezolvată, primarul Caraman ne-a declarat:

     „Cunosc starea deplorabilă a străzilor orașului încă de când eram copil. Am 34 de ani și nu-mi aduc aminte să fi văzut lucrări de amploare în toți acești ani pentru a aduce drumurile la nivelul unui oraș. Tocmai de aceea mi-am propus să fiu eu primul care ia taurul de coarne! Recunosc, este extrem de dificil și asta din cauza mai multor aspecte care converg în aceeași direcție. Să încep prin a spune că mă confrunt cu străzi, unele fără nici un minimum de lucrări de infrastructură, în evidențe cam 25 de km sunt trecuți acoperiți cu macadam (din totalul de 45!!) dar care seamănă mai mult cu ulițe de sat arhaic! Nu există rețea de canalizare, din cele 96 de artere doar pe 4 s-au terminat lucrările, ar fi inutil să facem străzile acelea fără să punem țevile de apă și canal mai înainte! Nu am luat în calcul străzile care au deja aceste lucrări și care deservesc zonele cu blocuri. Așa cum spuneam, dificultatea vine din faptul că în zeci de ani de zile nu s-a făcut nimic sub acest aspect. Singura stradă reparată și adusă la standarde a fost Heracleea, cea care din oraș face legătura cu șoseaua spre Enisala, lucrare făcută prin 2008 cu fonduri de la Consiliul Județean. În rest, din 2000 nu s-au mai efectuat lucrări de amploare pe străzile Babadagului. În toți acești ani torenții formați din ploile abundente au dus la deteriorarea și mai accentuată a suprafeței drumurilor așa că cetățenii orașului au tot dreptul să fie nemulțumiți. E drept că am intervenit imediat după preluarea mandatului cu măsuri locale pentru a remedia cele mai grave pro-bleme legate de străzi dar sunt rezolvări de moment. Nici cu banii nu stăm prea bine, resursele locale sunt extrem de mici și nici de la județ nu putem spera la mai mult. Pe proiecte, e o problemă, te duci cu dosarele și ți se spune, păi bine, voi sunteți oraș, se presupune că aveți străzi bune, măcar 50% din ele! Să le arăt poze cu străzile astea? Să le spun că dezinteresul unora a dus la ce avem astăzi? Nu ține, îi interesează doar legea și criteriile de acordare a fondurilor. De asta comune ca Baia, Luncavița, Ceamurlia au accesat fonduri mult mai ușor ca Babadagul. Doar la prima strigare, fără un calcul amănunțit ar fi nevoie de peste 20 de milioane de euro ca să rezolv străzile! Nu mai pun la socoteală, lucrările de apă-canal sau cele legate de protecția orașului împotriva viiturilor, care vor dubla suma instant! Hai să punem cota de coparticipare și avem 2 milioane de euro pe care trebuie să-i acoperim din resurse proprii. Anual nu-mi mai rămân în buget decât aproape 50 de mii de euro, așa că... Nu spun toate astea decât pentru a-i face pe oameni să înțeleagă că nu-i chiar așa de simplu, știu, toți vor ca străzile să fie reparate până mâine, dar din motivele arătate va mai dura până să avem străzi civilizate. Cât? Nu pot spune, depinde de evoluția mai multor factori nu numai interni dar, mai ales, externi. Ce pot să spun cu tărie este că vreau să fiu eu cel care va schimba starea drumurilor din Babadag!“

Viorel Crețu
redactia@info-sud-est.ro