2 apr. 2013

Un moft de baron local: Portul Constanţa


    Primarul Radu Mazǎre îşi doreşte enorm ca Portul Constanţa sǎ ajungǎ sub controlul administraţiei publice locale şi, în consecinţǎ, în ultimele luni a insistat din ce în ce mai mult pe aceastǎ temǎ. Ultimele acţiuni, presiunile voalate la premierul Victor Ponta, pe care l-a asigurat cǎ vor rǎmâne în relaţii bune doar în cazul în care i se vor satisface doleanţele, relevǎ cât de mare este miza în aceastǎ chestiune pentru edilul-şef de la malul mǎrii. Motivele sunt lesne de intuit: Administraţia Porturilor Maritime Constanţa este o companie care aduce bani. Potrivit hotnews.ro, în anul 2012, a înregistrat un profit de 22,6 milioane de lei. Aşadar, Mazǎre vrea o vacǎ de muls pentru a-şi asigura un nou mandat. E simplu.

Se ridicǎ, totuşi, în acest context, douǎ întrebǎri pe fond:

1. Unde este, în fapt, locul 
     Portului Constanţa, în subordinea Ministerului Transporturilor sau în cea a municipalitǎţii?
Autoritǎţile portuare ale marilor porturi europene - Rotterdam, Antwerp (Anvers), Hamburg sau Amsterdam – funcţioneazǎ, într-adevǎr, sub controlul autoritǎţilor locale sau regionale. S-au aflat, însǎ, acolo dintotdeauna. Istoria şi evoluţia lor sunt comune. Raportul este organic. Pe de altǎ parte, lucrǎrile de construcţie şi de modernizare ale portului Constanţa, începute în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, au reprezentat proiecte asumate şi finalizate de Statul Român. Primǎria Constanţa nu a avut niciodatǎ iniţiative în acest sens. Legǎtura dintre municipalitate şi port este, aşadar, în acest caz, doar indirectǎ. Nu existǎ argumente istorice şi economice plauzibile pentru trecerea autoritǎţii portuare constǎnţene sub control local.

2. Este Primǎria Constanţa pregǎtitǎ sǎ-şi asume administrarea unui asemenea obiectiv economic?  
     Am spune, mai degrabǎ, cǎ nu. Este puţin probabil ca un edil-şef care nu a ştiut niciodatǎ sǎ înţeleagă şi sǎ respecte trecutul oraşului pe care vremelnic îl pǎstoreşte, schimbându-i atât de dramatic în rǎu destinul, va înţelege importanţa strategicǎ şi economicǎ a portului, de îndatǎ ce va începe sǎ-l controleze. Este de crezut cǎ nu va avea resurse sa-l admi-nistreze, cǎ îl va privi doar ca pe un robinet cu pomeni electorale şi cǎ, pe termen mediu şi lung, efectele acestui transfer vor fi devastatoare.

Adrian Herța
adrian.herta@info-sud-est.ro