10 aug. 2012

Tineretu` muncitoresc - agent vânzări în distribuţie echipamente electrice


Interviu cu Marius Boeru, agent vânzări
I.S.E.: De când lucrezi ca agent de vânzări?
M.B.: De doi ani. Înainte am fost director de marketing şi mă ocupam de statistica achiziţiei şi de strategia de dezvoltare.

I.S.E.: În ce domeniu lucrezi şi pentru ce firmă?
M.B.: În domeniul distribuţiei de echipamente electrice, la Watt Unit. Suntem un colectiv mic, tânăr şi energic.

I.S.E.: Care este diferenţa dintre marketing şi vânzări?
M.B.: La vânzări trebuie să stai tot timpul conectat cu clientul şi să vii cu soluţii pentru a satisface cerinţele lui. În marketing, tot timpul trebuie să faci statistici pe stocurile produse şi, în funcţie de acestea, să realizezi strategii de vânzare. Diferenţa constă în contactul direct cu clientul, în marketing lucrând doar cu furnizorii.

I.S.E.: Care sunt avantajele şi dezavantajele în domeniul vânzărilor?
M.B.: Unul dintre avantaje este faptul că poţi să îţi organizezi activitatea de zi cu zi şi ai parte de o muncă activă, din toate punctele de vedere (ex: mereu eşti prins în negocieri). Alte avantaje sunt contactul cu oamenii şi socializarea. Un dezavantaj este acela că atunci când mă duc să îi rog pe clienţi să plătească facturile restante mă simt ca un recuperator (însă sunt puţini din ei care vin cu scuze, pentru a întârzia plata). Alte dezavantaje ar fi traficul şi faptul că programul pe care ţi-l faci se poate schimba din moment în moment, scuzele pentru a anula întâlnirile fiind multiple.

I.S.E.: Descrie-ne o zi din viaţa ta.
M.B.: Totul începe cu o cafea de dimineaţă. Îmi deschid laptopul şi verific mailurile, apoi încep să îmi programez întâlniri sau să mi se confirme întâlnirile programate cu o zi înainte. Urmează vizite la clienţi, negocieri, propuneri tehnice şi soluţii pentru anumite tipuri de produse. Pe final trag concluziile pentru ziua respectivă, de obicei la birou, şi îmi organizez activitatea pe zilele următoare.

I.S.E.: Ai satisfacţii financiare, de pe urma meseriei pe care o practici, în raport cu volumul de muncă?
M.B.: E satisfăcător. Cu cât te implici mai mult în activitatea pe care o faci, cu atât vin şi satisfacţiile financiare, bonusurile etc.

I.S.E.: Practici meseria pe care ţi-ai dorit-o sau ai ajuns să faci asta printr-o conjunctură anume?
M.B.: Am absolvit specializarea ”Management financiar contabil”. M-am angajat în timpul facultăţii, ca orice tânăr care îşi căuta de  muncă, în acest domeniu. Habar nu aveam că există o gamă largă de produse în segmentul electric. Am început uşor, uşor să învăţ, să cunosc caracteristicile produselor, să mă acomodez cu aspectele specifice domeniului în care intrasem şi să ajung, în câţiva ani, să fiu director marketing.

I.S.E.: De ce ai plecat de la marketing, la vânzări?
M.B.: Aşa cum am ajuns să lucrez în domeniul acesta, fără să am habar de partea electrică şi am învăţat pe parcurs, la fel am vrut să încerc ceva nou, pe vânzări, unde activitatea presupune mai mult muncă de teren, decât de birou, iar acesta a fost principalul motiv pentru care m-am îndreptat spre vânzări.

I.S.E.: Ce le transmiţi celor care vor să urmeze o facultate şi nu sunt hotărâţi încotro să o ia, ţinând cont că tu lucrezi într-un domeniu care nu are de-a face cu facultatea pe care ai absolvit-o?
M.B.: Majoritatea tinerilor optează spre o facultate ”la modă”, care ”sună bine“ sau o facultate cu un nume mai sofisticat, fără a se gândi ce vor face pe viitor şi dacă îşi vor găsi un loc de muncă. Fiecare trebuie să se gândească la ceea ce îi place să facă în viaţă şi să îşi aleagă domeniul de activitate, chiar dacă acesta nu este Dreptul sau Medicina, fiindcă nu este o ruşine să fii patiser, sudor sau frizer.

I.S.E.: Ai resimţit criza?
M.B.: Vânzările teoretic au fost afectate, pentru că fiecărui patron, director i-a intrat în cap teama crizei, chiar dacă, spre exemplu,  construcţiile şi implementarea reţelelor electrice au continuat. Sunt şi anumite firme în domeniu care au resimţit criza, deoarece nu au ştiut să îşi gestioneze resursele şi strategia de dezvoltare. Dacă ştii să gestionezi situaţia şi resursele, poţi să treci peste hopurile financiare, însă nu cu o cifră de afaceri prosperă.

Cristian Andrei LEONTE